فلسفه غیبت در منابع کلام شیعی
باور به مهدی موعود, از زمان حیات پیامبر اسلام, میان مسلمانان رواج داشته است و رسول اللّه او را از اهل بیت و فرزندان فاطمه
معرفی می کرد1. تواتر این اخبار, در حدّی است که هیچ یک از شیعه و اهل
سنّت, وجود مهدی را انکار نکرده اند. با این تفاوت که برای عموم اهل سنّت, مهدی پیام آور (آخرالزّمان) است ولی شیعه, حکمت وجودی خود را با فلسفه
غیبت و ضرورت انتظار مهدی, گره زده و با اتّـکای به همین اعتقاد, دید غیب
گرایانه خود را توانمند کرده و با ایمان به آن, توانسته سده های پرمخاطره
ای را پشت سر بگذراند و با خودیاری اجتماعی, در فساد محیط, حل نشود, جامعه
خود را تهذیب کند و با دیدی روشن بینانه و امیدوارانه, به آینده بنگرد و به قول عروضی سمرقندی (به غایت متمسّک باشد)2 خود را باز یابد و با بهره گیری از این اعتقاد, از خدمت به دستگاههای ستم دوری جوید و ابزار حاکمان زور
مدار و زر سالار و تزویر گر واقع نشود.
هر خروجی جز به تایید او و نایبان او را باطل بداند و بر خلاف مظلومیت,
اقلیت و عوامل فراوان بازدارنده, از تنگناهای ویران ساز تاریخ, سرافراز
بیرون آید و هر حاکمیتی جز حکومت اسلام را نفی کند و از این راه, اندیشه
خود را بُعدی جهانی ببخشد, و مدعی گردد, این مهدی (صاحب السّیف) است که در
نهایی ترین مصاف حامیان و حاملان داد و بیداد, همه مظاهر ستم را با قیام
دادگرانه خود, در سطح جهانی از میان برخواهد داشت و همه طاغوتها را سرکوب
خواهد کرد و بر تمام مظاهر و نمودهای کفر و شرک و نفاق و تعارضهای باطل
چیره می شود, خاوران و باختران را می گشاید و حکومت واحد جهانی را چونان
پرنیانی برگستره کره خاکی می گستراند و میان همه انسانها به داد حکم می
راند و دین را چون ماه از محاق بدعتها درآورد و به آن عزّت اللّه و حقایق
مکتوم جهان را ظاهر گرداند.
پس در یک کلمه, (مهدی), در ضمیر تشیّع, انسان کاملی است که به جامعه آرمانی اسلام جامه عمل می پوشاند و از این راه, به همه آرمانهای مردان خدا تحققّ
می بخشد.
[ادامه مطلب را در اینجا بخوانید ...] الهم عجل لولیک الفرج...ما را در سایت الهم عجل لولیک الفرج دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : 5mahdiyarmikhade بازدید : 7 تاريخ : يکشنبه 24 ارديبهشت 1396 ساعت: 19:18